شاهدان ولادت امام عصر علیه السلام

 

متن و ترجمه دو روایت در مورد کسانی که امام عصر  (عج الله تعالی فرجه الشریف) را زیارت نموده اند حدیث شماره:1

  متن روایت

یا أحمد بن إسحاق إن الله تبارک وتعالى لم یخل الأرض منذ خلق آدم  (علیه السّلام)ولیخلیها إلى أن تقوم الساعة من حجة لله على خلقه ، به یدفع البلاء عن أهل الأرض، وبه ینزل الغیث ، وبه یخرج برکات الأرض .

قال : فقلت له : یا ابن رسول الله فمن الامام والخلیفة بعدک ؟ فنهض علیه السلام مسرعا فدخل البیت ، ثم خرج وعلى عاتقه غلام کأن وجهه القمر لیلة البدر من أبناء الثلاث سنین ، فقال : یا أحمد بن إسحاق لولا کرامتک على الله عز وجل وعلى حججه ما عرضت علیک ابنی هذا ، إنه سمی رسول الله (صلی الله علیه و آله) وکنیه ، الذی یملأ الأرض قسطا وعدلا کما ملئت جورا وظلم.

یا أحمد بن إسحاق مثله فی هذه الأمة مثل الخضر  (علیه السّلام)، ومثله مثل ذیالقرنین ، والله لیغیبن غیبة لا ینجو فیها من الهلکة إلا من ثبته الله عز وجل على القول بإمامته ووفقه [ فیها ] للدعاء بتعجیل فرجه .

فقال أحمد بن إسحاق : فقلت له : یا مولای فهل من علامة یطمئن إلیها قلبی ؟ فنطق الغلام  (علیه السّلام)بلسان عربی فصیح فقال : أنا بقیة الله فی أرضه ، والمنتقم من أعدائه ، فلا تطلب أثرا بعد عین یا أحمد بن إسحاق .

فقال أحمد بن إسحاق : فخرجت مسرورا فرحا ، فلما کان من الغد عدت إلیه فقلت له : یا ابن رسول الله لقد عظم سروری بما مننت [ به ] على فما السنة الجاریة فیه من الخضر وذی القرنین ؟ فقال : طول الغیبة یا أحمد ، قلت : یا ابن رسولالله وإن غیبته لتطول ؟ قال : إی وربی حتى یرجع عن هذا الامر أکثر القائلین به ول یبقى إلا من أخذ الله عز وجل عهده لولا یتنا ، وکتب فی قلبه الایمان وأیده بروح منه . یا أحمد بن إسحاق هذا : أمر من أمر الله ، وسر من سر الله ، وغیب من غیب الله، فخذ ما آتیتک واکتمه وکن من الشاکرین تکن معنا غدا فی علیین . قال مصنف هذا الکتاب رضی الله عنه : لم أسمع بهذا الحدیث إلا من علی بن عبد الله الوراق وجدت بخطه مثبت فسألته عنه فرواه لی عن سعد بن عبد الله ، عن أحمد بن إسحاق رضی الله عنه کما ذکرته.

  ترجمه:

أحمد بن اسحاق بن سعد اشعرى مىگوید بر ابو محمد حسن بن علی علیهما السلام وارد شدم مى خواستم درباره جانشین پس از او از آن حضرت بپرسم ، که امام  (علیه السّلام)ابتدائا به من فرمود : اى أحمد بن اسحاق ، خداوند تبارک و تعالى از زمانى که حضرت آدم  (علیه السّلام)را آفرید تا قیامت ، زمین را خالى از حجت قرار نداده است ، بواسطه وجود حجت ، بلا و دشواریها از ساکنان زمین دفع شده و بواسطه وجود او باران رحمت مى آید و نعمتهاى زمینرا خارج مى سازد .

وى گفت : بدو عرض کردم : اى فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله) امام و جانشین پس از شما کیست ؟ حضرت از جا برخاست و به سرعت داخل خانه شد و سپس بیرون آمد و کودکى سه ساله را بر دوش خود داشت که صورتش چون ماه شب چهارده مىدرخشید فرمود : اى أحمد بن اسحاق اگر بخاطر عظمت تو در پیشگاه خداوند و بر حجتهاى او نبود ، این فرزندم را به تو نشان نمىدادم ، این فرزند هم نام و کنیه رسول خدا (صلی الله علیه و آله)  است ، همان کسى که زمین را پس از آنکه از ظلم و ستم پر شده باشد ، آکنده از عدل و داد مى کند .

اى أحمد بن اسحاق ، مثال او میان این امت مثال حضرت خضر  (علیه السّلام)و ذى القرنین است ، بخدا سوگند او آنچنان غیبتى خواهد داشت که در آن هیچکس از هلاکت رهایى نمى یابد مگر آنکس که خداوند عز وجل او را نسبت به امامت او و دعا براى شتاب در فرج آن حضرت ثابت قدم نگاه دارد.

أحمد بن اسحاق مىگوید : بدو عرض کردم : اى سرور من آیا علامت و نشانه اى در این راستا وجود دارد که دلم آرام گیرد ؟ که ناگهان کودک  (عج الله تعالی فرجه الشریف) با زبان عربى فصیح به سخن درآمد و فرمود : من بقیة الله در زمین او و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم ، اى أحمد بن اسحاق بعد از این لحظه اثرى نمىیابى .

أحمد بن اسحاق گفت : شادمان بیرون رفتم ، فردا خدمت حضرت بازگشتم و بدو عرض کردم : اى فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به آنچه که منت بر من گذاشتى بسیار شادمان شدم اکنون بفرمایید او چه شباهتى به خضر و ذى القرنین دارد ؟ فرمود : اى احمد ، طولانىبودن غیبت ، عرض کردم : اى فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله)  آیا غیبت او به طول مىانجامد ؟ فرمود : آرى بخدا سوگند تا آنجا که بیشتر کسانى که به امامت او قائل بودند از عقیده خود برگردند وکسى بر این عقیده باقى نماند مگر آنکس که خداوند از او پیمان ولایت م را گرفته باشد ، و ایمان را در دل او جایگزین و با روح خود ، او را حمایت و تأییدکند .

اى أحمد بن اسحاق ، این امرى است از امر خدا و رازى است از راز و اسرارخدا ، و غیبى است از غیب هاى خدا ، آنچه را که به تو گفتم دریاب ، و آن را نهان دار ، و از سپاسگزاران باش ، روز قیامت در علیین با ما خواهى بود [1].

حدیث شماره:2

  متن روایت:

القائم من ولدی اسمه اسمی ، وکنیته کنیتی ، وشمائله شمائلی ، وسنته سنتی ، یقیم الناس على ملتی وشریعتی ، ویدعوهم إلى کتاب ربی عز وجل ، من أطاعه فقد أطاعنی ، ومن عصاه فقد عصانی ، ومن أنکره فی غیبته فقد أنکرنی ، ومن کذبه فقد کذبنی ، ومن صدقه فقد صدقنی ، إلى الله أشکو المکذبین لی فی أمره ، والجاحدین لقولی فی شأنه ، والمظلین لامتی عن طریقته ، وسیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون.

  ترجمه:

(هشام بن سالم از امام صادق و او از پدر و جدش (علیهم السلام) نقل مى کند که آنحضرت فرمود : ) قائم از فرزندان من است ، نام او نام من وکنیهء او کنیهء من ، و شکلاو شکل من ، وسنت او سنت من است مردم را بر ملت وشریعت من بپا مى دارد ، وآنها را بسوى کتاب پروردگارم عزوجل مى خواند ، کسى که او را اطاعت کند مرا اطاعت نموده وکسى که او را نافرمانى نماید مرا نافرمانى کرده وکسى که در زمان غیبت ، منکر او باشد مرا انکار کرده و کسى که او را تکذیب نماید مرا تکذیب کرده وکسى که او راتصدیق کند مرا تصدیق کرده است ، و از تکذیب کننده گانم در بارهء امر او ، و انکار کننده گان گفتارم دربارهء او و گمراهان امتم از راه او ، به خدا شکایت مى کنم ، آنهایى که ظلم کرده اند بزودى خواهند دانست که به چه کیفرگاه ومحل انتقامى بازگشت مى کنند [2].

ـ امام عسکری  (علیه السّلام) و انتشار خبر ولادت حضرت مهدی  (عج الله تعالی فرجه الشریف)

در حالیکه امام عسکری  (علیه السّلام)و خانواده‌اش در مراقبت شدید خلیفه عباسی بودند و دشمنان مترصد به دنیا آمدن حضرت مهدی  (عج الله تعالی فرجه الشریف) ، برای از بین بردن او بودند ولی حجت دوازدهم در سامرا به گونه‌‌ای که هرگز احدی از دشمنان آگاه نشوند، درخانه امام عسکری در سحرگاه روز جمعه پانزدهم شعبان 255 هجری پیش از آفتاب دیده به جهانه گشود که همیشه آفتاب را پشت سر نهد.

امام حسن عسکری  (علیه السّلام)نیز با تمام قدرت به پخش و نشر خبر ولادت آن حجت خدا پرداخت چرا که دیگر کسی نتواند منکر ولادت و وجود او گردد.

فعالیتهای امام عسکری (علیه السّلام)در انتشار تولد با سعادت حضرت مهدی  (عج الله تعالی فرجه الشریف)  بدین شرح بود:

1ـ جناب حکیمه خاتون را که بانوی با عظمتی بود و در میان بنی هاشم شریفترین بانو، دختر امام جواد، خواهر امام هادی، زاهدة، عابدة، و سر آمد بانوان شیعه در عصر خود بود دعوت می‌کند که آن شب را در خاندان امامت سپری کند و شاهد عینی ولادت آن مهر تابان باشد.

2ـ قابله‌ای از غیر شیعه دعوت می‌کند که گواه ولادت آن حجت خدا باشد، تا حجت بر عده‌ای از صالحان اهل سنت تمام شود، که همین بانو موجب شیعه شدن عده‌ای از افراد خانواده‌اش شده است.

3ـ مولود مسعود را (حضرت مهدی  (عج الله تعالی فرجه الشریف) ) در مناسبتهای گوناگون به افراد مورد اعتماد از یاران و شیعیان عرضه می‌نمود، تا حجت خدا را با چشم خود ببیند و دیگر سخن دشمنان را درباره انکار او باور نکنند. 4ـ حضرت مهدی  (عج الله تعالی فرجه الشریف) را در همان سن طفولیت در جمع شیعیان حاضر می‌کرد که در حضور پدر پرسشهای آنان را پاسخ دهد، اموال آنان را دریافت نماید و میان آنان داوری کند.

5ـ امام عسکری  (علیه السّلام)نامه‌ها فراوانی به شهرهی دور دست همچون: مدینه، بصره، قم ارسال می‌کند و در آنها شیعیان خالص را به ولادت حجت دوازدهم بشارت می‌دهد.

6ـ گوشت و نان فراوان خریداری کرده، به عنوان عتیقه فرزند گرامیش مهدی  (عج الله تعالی فرجه الشریف) در میان شیعیان سامرا تقسیم می‌کنند.

7ـ حضرت عسکری  (علیه السّلام)گوسفندانی را به خارج از سامرا می‌فرستاد تا به عنوان عتیقه فرزندش ذبح کرده، اطعام نمایند.[3]

خلاصه کلام اینکه خانواده امامت از هیچ فرصتی در پخش و نشر ولادت با سعادت آن قبله مقصود و کعبه مولود غفلت ننمود و پیش از رحلت امام حسن عسکری  (علیه السّلام)خبر ولادت حجت خدا در دورترین نقاط جهان اسلام به گوش شیعیان خاص و افرادی صالح از غیر شیعه رسیده بود.


[1] * : کمال الدین : ج 2 ص 384 ب 38 ح 1 - حدثنا علی بن عبد الله الوراق قال : حدثن سعد بن عبد الله ، عن أحمد بن إسحاق بن سعد الأشعری قال : دخلت على أبی محمد الحسن بن علی علیهما السلام وأنا أرید أن أسأله عن الخلف [ من ] بعده ، فقال لی مبتدئ : -

* : الخرائج : ج 3 ص 1174 ح 68 - بعضه ، مرسلا عن الحسن العسکری علیه السلام : -

* : إعلام الورى : ص 412 ب 2 ف 3 - کما فی کمال الدین بتفاوت یسر ، عن الشیخأبی جعفر بن بابویه .

* : کشف الغمة : ج 3 ص 316 - عن إعلام الورى .

* : الصراط المستقیم : ج 2 ص 231 ب 11 ف 3 - مختصرا عن ابن بابویه .

* : منتخب الأنوار المضیئة : ص 40 ف 3 - عن الخرائج .

* : إثبات الهداة : ج 1 ص 113 ب 6 ف 5 ح 153 - عن کمال الدین .

وفی : ج 3 ص 479 ب 32 ف 5 ح 180 - عن کمال الدین .

وفی : ص 665 ب 33 ف 1 ح 31 - بعضه ، عن کمال الدین . وقال " ورواه الطبرسی فی کتابه إعلام الورى عن ابن بابویه مثله " .

* : مدینة المعاجز : ص 598 ح 20 - کمفی کمال الدین ، عن ابن بابویه .

* : ینابیع المعاجز : ص 174 ب 21 - کما فی کمالالدین ، عن ابن بابویه .

* : حلیة الأبرار : ج 2 ص 553 ب 13 - کما فی کمال الدین، عن ابن بابویه .

* : تبصرة الولی : ص 777 ح 44 - کما فی کمال الدین ، عن ابنبابویه .

* : البحار : ج 52 ص 23 ب 18 ح 16 - عن کمال الدین .

* : نورالثقلین : ج 2 ص 392 ح 193 - بعضه ، عن کمال الدین .

وفى : ج 5 ص 271 ح 71 - عنکمال الدین .

* : ینابیع المودة : ص 458 ب 81 - کما فی کمال الدین ، عن کتابالغیبة .

* : منتخب الأثر : ص 229 ف 2 ب 20 ح 5 - عن کمال الدین .

[2] * : کمال الدین : ج 2 ص 411 ب 39 ح 6 - حدثنا عبد الواحد بن محمد بن عبدوسال نیسابوری العطار رضی الله عنه قال : حدثنا علی بن محمد بن قتیبة النیسابوری ، عن حمدان بن سلیمان قال : حدثنی أحمد بن عبد الله بن جعفر الهمدانی ، عن عبد الله بن الفضل الهاشمی ، عن هشام بن سالم ، عن الصادق جعفر بن محمد ، عن أبیه ، عن جده علیهم السلام قال : قال رسول الله صلى الله علیه وآله : -

* : إعلام الورى : ص 399 ب 2 ف 2 - عن کمال الدین بتفاوت یسیر .

* : إثبات الهداة : ج 3 ص 482 ب 32 ف 5 ح 190 - کما فی إعلام الورى ، عن کمال الدین بتفاوت یسیر ، وفی سنده " . . أحمدبن عبد الله المداینی ، بدل الهمدانی ، ولیس فیه هشام بن سالم " .

* : البحار : ج 51 ص 73 ب 1 ح 19 - عن کمال الدین بتفاوت یسیر .

* : منتخب الأثر : ص 183 ف 2ب 3 ح 4 - عن کمال الدین .

 

[3] روزگار رهایی: ج 1، ص 140 ـ 175

 

/ 2 نظر / 96 بازدید
حمید

مقدر کن خدایا انس و جان را / ظهور مهدی (عج) صاحب زمان را رسان امشب بداد خلق عالم / یگانه منجی خلق جهان را

شمیم یار

ای منتظران گنج نهان می آید آرامش جان عاشقان می آید بر بام سحر طلایه داران ظهور گفتند که صاحب الزمان می آید ولادت باسعادت آخرين مرد نجات، منبع خير و برکات، مهدي موعود مبارکباد